مقالات آموزشی دکوراسیون داخلی

معرفی کامل سبک دکوراسیون مینیمال و ویژگی های آن

معرفی کامل سبک دکوراسیون مینیمال و ویژگی های آن

سبک مینیمالف نوعی سبک هنری ساده و خاص است که برای طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده می شود. همانطور که از اسم این واژه نیز پیداست سبک مینیمال به معنای هنر ساده گرایی و یا کمینه گرایی گفته می شود که در ساختار آن هیچگونه پیچیدگی و جزئیات غیر کاربردی دیده نمی شود. در واقع در طراحی داخلی به سبک مینیمال می توان با کم کردن اشیاء، بزرگ جلوه دادن فضای منزل و نمایان تر نمودن ویژگی برجسته ساختمان به یک محیط آرام و دلنشین دست پیدا کرد.

 

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی 

سبک هنری مینیمال در اواخر دهه 1980 ابتدا در لندن و آمریکا رواج پیدا کرد و سپس به دلیل همین خاص بودن از سوی بسیاری از مردم جهان نیز مورد استقبال قرار گرفت. برخلاف سبک های کلاسیک و سنتی که بیشتر به صورت طرح های شلوغ اند، از ویژگی های دکوراسیون مینیمال کمینه گرایی و سادگی است. گرچه این سبک نیز به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شده و به نوعی رنـــــگ و بوی مدرن به خود گرفته؛ اما امروزه توانسته طرفداران بی شماری را به سمت و سوی خود بکشاند.

 

ویژگی های دکوراسیون مینیمال

سبک مینیمال دارای چه ویژگی و خصوصیتی است که افراد زیادی خواهان پیاده سازی آن بر روی دکوراسیون داخلی و یا حتی خارجی منزل خود هستند؟ یقیناً این سبک هنری از یکسری ویژگی و خصوصیت هایی برخوردار است که توانسته در تمام زمینه های طراحی و دکوراسیون، پرکاربرد باشد. از آن جمله می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

 

رنـــــگ دکوراسیون

به جرأت می توان گفت که رنـــــگ، اصلی ترین ویژگی در سبک مینیمال است. زیرا می تواند پایه طراحی دکوراسیون منزل را به خوبی نمایش دهد. در این سبک، بیشترین تأکید و تمرکز بر روی رنـــــگ های خنثی همانند سفید و یا ترکیبی از آن ها است. دیوارها و یا سطوح خانه با رنـــــگی سفید، تک رنـــــگ و یا بدون طرح، رنـــــگ آمیزی می شوند. به کارگیری رنـــــگ روشن، فضا را بازتر از قبل نشان می دهد. در این نوع طراحی، استفاده از سطوح رنـــــگارنـــــگ معنایی ندارد. از این رو بیشتر به صورت تک رنـــــگ و یا استفاده از رنـــــگ های مشابه انجام می گیرد. به عنوان مثال اگر از رنـــــگ های خنثی همانند سفید در کنار یکدیگر استفاده می شود بهتر است که از هم خانواده و یا طیفی از این رنـــــگ به کاربرده شود.

 

سادگی دکوراسیون

سادگی طراحی مینیمال در دکوراسیون داخلی از ویژگی اساسی این سبک شمرده می شود. سادگی و بی آلایشی را می توان به طور واضح مشاهده نمود. به همین دلیل است که به هم ریختگی و شلوغی در طراحی مینیمال جایگاهی ندارد. در این سبک، استفاده از مبلمان سبک و ظریف، دیوارهای محدود، مکان های مخفی به منظور ذخیره سازی و درب و پنجره های ساده، دارای بیشترین کارایی می باشند. در دکوراسیون مینیمال حفظ کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو در هنگام طراحی خانه بایستی وسایل ضروری و مهم را نگهداری نمود.

 

نور دکوراسیون

خانه هایی که از سبک مینیمال تبعیت می کنند کارایی بالایی در استفاده از نور طبیعی خورشید دارند. به همین دلیل پنجره در این مدل از خانه ها معمولاً بزرگ و آفتابگیر است تا از نور خورشید حداکثر بهره را ببرند.

 

نحوه چیدمان وسایل در دکوراسیون مینیمال

بهره گرفتن از لوازم و وسایل زیبا همانند انواع فرش، قاب عکس های شکیل، گیاهان آپارتمانی، بطری های دکوراتیو و … می تواند جذابیت دکوراسیون مینیمال را چند برابر نماید. در انتخاب این وسایل توجه شود که با یکدیگر از نظر طرح، سبک و رنـــــگ در تعادل و هماهنگی باشند. به عنوان مثال اگر که فضای خانه، سبکی فانتزی و مدرن دارد استفاده از وسایل کلاسیک در کنار آن نمی تواند صحنه زیبایی را خلق نماید. پس سعی شود که چیدمان کاملاً هدفمند صورت گیرد.

 

استفاده از بافت مواد طبیعی

در سبک مینیمال، استفاده از بافت عناصر طبیعی همانند چوب، فلز، سنگ و پارچه، کاربرد فراوانی دارد و باعث ایجاد جلوه زیبا و جذاب در خانه می شود.

 

جزئیات کوچک

 

در خانه هایی که به سبک مینیمالیستی طراحی می شوند، عموماً از یک گلدان یا یک تابلو برای تزئینات استفاده شده است که این امر به وضوح قابل مشاهده است. در این خانه ها نوعی خلوت بودن در تمام فضا کاملاً حس می شود که این خلوت، ایجاد کننده حس رهایی و آرامش می باشد.

 

استفاده از سطوح صاف و مسطح

آخرین مورد از ویژگی های دکوراسیون مینیمال، استفاده فراوان از سطوح صاف و مسطح می باشد. طبق این ویژگی، بهتر است از چراغ های سقفی توکار، دستگیره های توکار در کابینت های آشپزخانه و کمد دیواری های ریلی استفاده شود.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که گفته شد و ویژگی‌های دکوراسیون مینیمال، مینیمالیسم ها سادگی را می پسندند و تحمل وسایل اضافی و بیهوده را ندارند. نمای این سبک از هر نوع انباشتگی خالی می باشد و ظرافت طراحی های زیبا را در ابعاد هندسی ساده به نمایش می گذارد.

معمارهای مینیمالیست، در تلاش اند تا با استفاده از عناصر لازم، اثر خود را به نمایش بگذارند و از تمامی موارد پیچیده که باعث درگیری ذهن مخاطب می شود، کناره گیری کنند. انعکاس شکل های هندسی ساده و مکرر، آثار معماران مینیمالیسم می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 4 =