مقالات آموزشی دکوراسیون داخلی

تفاوت بالکن و تراس با پاسیو و ایوان چیست ؟

تفاوت بالکن و تراس با پاسیو و ایوان

بالکن، تراس، پاسیو و ایوان هر کدام بخشی از فضای خارجی خــــــــانه می باشند که برخلاف تصور برخی از افراد کاملا متفاوت از هم می باشند و هر کدام دارای یک سری ویژگی های مخصوص خود هستن که در این مقاله می خواهیم به تفاوت هر کدام از این قسمت ها بپردازیم.

 

ایوان چیست؟

ایوان ها یکی از اجزای مهم در مــــــعماری سنتی ایران به شمار می روند که فضایی میانی، بین بیرون و درون هستند و ریشه ی پیدایش آن به دوره اشکانیان برمی گردد. ایوان فضایی است که به دلیل ارتفاع آن از زمین مانع نفوذ گرد و غبار را به داخل خــــــــانه می شود.

ایوان یادآور فضاهای نیمه باز مــــــعماری اقلیم گرم و خشک است که در سایر اقلیم های ایران مانند جنوب و شمال نیز دیده می شود و معمولا به نام های محلی مانند «شناشیل» در بندر بوشهر خوانده می شوند.

ایوان یک محیط خارج از خــــــــانه است که محل مناسبی برای استراحت بعد از یک روز خسته کننده به شمار میرود و معمولا بیشتر در خــــــــانه های روستایی و برای تعامل بین همسایه ها کاربرد دارد و ایوان خیلی جایی در آپارتمان ها ندارد.

ایوان ها می توانند به صورت رو بسته و یا رو باز در جلو خــــــــانه ساخته شوند. بیشتر ایوان ها مسقف بوده و دارای پنجره هستند اما اگر رو باز باشند بدون پنجره ساخته می شوند. به دلیل داشتن فـــــرهنگ های متفاوت در جاهای مختلف ساخت ایوان ها در هر جایی از دنیا متفاوت است.

 

بالکن چیست؟

بالکن که برای اولین بار در قرون وسطی ساخته شده ، فضای کوچک و دارای عمق یک متری هستند که همیشه دارای نرده ی محافظ بوده و نقش مهمی در آپارتمان های امروزی که دارای حــــــــیاط های شخصی نمی باشند، ایفا می کنند. بالکن بیشتر در رابطه با آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ استفاده می شوند.

 

پاسیو چیست؟

 

پاسیو که به آن حیات خلوت یا حــــــــیاط پشتی نیز می گویند، بیشتر در خــــــــانه های ویلایی کاربرد دارند و معمولا به خــــــــانه متصل هستند. پاسیو می تواند در پشت و یا جلوی خــــــــانه به صورت روباز و یا رو بسته باشد اما اکثر پاسیوها یک حــــــــیاط کوچک تر در پشت خــــــــانه برای کسب آرامش به شمار میروند. معمولا پاسیوها دارای یک آبدار خــــــــانه ی کوچک و فضایی سبز هستند.

 

تراس چیست؟

همانطور که گفتیم بالکن فضای کوچکی است اما تراس همان بالکن با فضای بزرگتری می باشد که قابل چیدمان بوده و بر عکس بالکن که تنها می توان در آن باربیکیو قرار داد و فضایی برای چیدن صندلی و… ندارد، شما می توانید در تراس صندلی بچینید و از این فضای پرکاربرد لذت ببرید.

 

تفاوت کلی بالکن، تراس، پاسیو و ایوان

ایوان معمولاً در جلوی قسمت ورودی خــــــــانه ساخته می شود و یک محوطه بسته با دیوارهای کوتاه است. ایوان در حالت رو باز بدون پنجره و در حالت رو بسته دارای دیوارهای کوتاه و پنجره است.

بالکن ها فضایی مسقف بوده که گاهی دو طرف و گاهی سه طرف باز رو به فضای مجاور دارند. به بخش های بسته بالکن نیم دیوار و نرده میگویند، مساحت بالکن در مساحت آپارتمان محاسبه میشود.

تراس غیر مسقف است و جز مشاعات محسوب می گردد و معادل آن در زبان فارسی بهار خواب است.

پاسیو یا حــــــــیاط خلوت، نورگیر، بخشی از آپارتمان است که معمولا باغچه و یا گلخــــــــانه دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =